Thursday, 29 October 2015

Employability Skills Modul 9 : Strategi Penyelesaian Masalah


      1.      PENGENALAN
Setiap masa dan setiap hari kita menyelesaikan masalah dan membuat keputusan tidak kira di mana kita berada samada di rumah, di tempat kerja, semasa bermain atau semasa berada di kedai runcit. Penyelesaian masalah merupakan satu seni kerana tiada satu pendekatan yang universal dalam menyelesaikan masalah.

     2.       KENALPASTI MASALAH
Perkara pertama yang dilakukan dalam meyelesaikan masalah ialah dengan menyatakan masalah tersebut. Ini dilakukan supaya semua yang terlibat dalam mencari penyelesaian kepada masalah mendapat maklumat sebenar dan kefahaman tentang perkara yang perlu dilakukan.

Pertimbangkan persoalan di bawah :
·         Apakah permasalahannya?
·         Adakah ia masalah saya?
·         Adakah saya mampu menyelesaikannya? Adakah berbaloi untuk diselesaikan?
·         Adakah ia masalah yang sebenar, atau ia meru-pakan symptom untuk masalah yang lebih besar?
·         Sekiranya  ia masalah lama? Di manakah kesilapan atau kelemahan pada penyelesaian sebelum ini?

     3.       MENGANALISA SEBAB-SEBAB
Sebaik sahaja masalah dikenalpasti, seterusnya perlu menganalisa penyebabnya.
·         Apakah sebab atau sebab-sebab kepada permasalahan tersebut?
  
     4.       MEMBINA PENYELESAIAN ALTERNATIF
Sebaik sahajasemua penyelesaian alternative disenaraikan, perlu ada sikap terbuka kepada setiap kemungkinan. Berikan tumpuan kepada :
·         Perlu lebih maklumat need more information
·         Penyelesaian yang baru
·         Boleh digabung atau dibuang
·         Akan bertemu sesuatu yang berlawanan
·         Kelihatan seperti memberi harapan atau mengujakan

     5.       MEMILIH DAN MELAKSANAKAN PENYELESAIAN YANG TERBAIK
Adalah lebih baik sekiranya penyelesaian terbaik dipilih berdasarkankriteria yang dtetapkan..
·         Adakah kelebihan dan kekurangan setiap penyelesaian dikenalpasti?

Membina perancangan untuk pelaksanaan :
·         Proses langkah demi langkah atau tindakan dalam menyelesaikan masalah
·         Mengenalpasti sumber/peruntukan
·         Jangka masa pelaksanaan

     6 .       MENILAI KESAN SESUATU PENYELESAIAN
Peringkat terakhir dalam menyelesaikan masalah ialah menilai kesan penyelesaiannya. Ini bermaksud mengumpul maklumat sejauh mana penyelesaian itu dapat dilaksanakan. Penilaian penyelesaian berguna sama ada kesimpulannya positif atau negatif. Maklum balas yang menyatakan ia adalah penyelesaian yang terbaik menunjukkan bahawa keputusan itu perlu diteruskan dan mungkin digunakan di tempat lain dalam organisasi.


No comments:

Post a Comment