1.
Pengenalan
Ø Mengenalpasti keperluan latihan
merupakan batu loncatan dalam system pengurusan latihan yang sesuai di mana
seluruh arahan latihan yang diprogramkan dibina.
Ø Di bawah system itu, menilai keperluan
latihan dianggap sebagai fungsi latihan penting dan perlu dilaksanakansebelum
merekabentuk dan menjalankan program.
Ø Falsafah latihan adalah prestasi
industri yang merujuk kepada tahap dedikasi yang ditunjukkan oleh setiap
personel dalam sesebuah organisasi.
Ø Tujuan latihan untuk meningkatkan
keberkesanan individu supaya memberi manfaat kepada individu dan perniagaan.
Ø Peluang untuk perestasi yang lebih
baik wujud di semua peringkat organisasi.
Ø Sesebuah organisasi mempunyai
tanggungjawab untuk mengagihkan sumber manusia dan kewangan untuk latihan.
Ø Latihan adalah proses yang berterusan.
Sekurang-kurangnya, latihan perlu disediakan
o Apabila seseorang menyertai organisasi
o Apabila seseorang menganggap
tanggungjawab baru
o Apabila prestasi kerja seseorang
memerlukan penambahbaikan
o Apabila keadaan baru memerlukan
perubahan dalam produk, teknologi, dasar, amalan dan prosedur.
Ø Oleh itu program latihan yang
dibangunkan mengambilkira banyak factor seperti :
o Keperluan pekerjaan untuk mempelajari
kemahiran dan maklumat khusus.
o Dasar-dasar yang menentukan bagaimana
matlamat organisasi akan tercapai.
o Kehendak dan keprluan pelanggan yang
menggunakan produk dan perkhidmatan organisasi.
o Konsep dan teori yang jika digunakan
boleh membantu pekerja meningkatkan produktiviti baru.
2.
Jenis-jenis Latihan
2.1 Latihan
Dalaman
Latihan
dalaman yang dijalankan berbeza bagi pekerja-pekerja baru, pengurus kumpulan
latihan dan eksekutif untuk meningkatkan prestasi kerja mereka.
2.2 Latihan
Formal
Latihan
formal merupakan salah satu daripada aktiviti-aktiviti yang telah dibentuk
dalam pelan latihan sesebuah organisasi.
2.3 Latihan Tidak Formal
Latihan
tidak formal merujuk kepada latihan yang dijalankan oleh setiap peyelia indiviu
yang dianggap wajar dan perlu.
2.4 Latihan
Awal
Latihan
awal merujuk kepada sebarang aktiviti untuk menyediakan pekerja baru dalam
mengendalikan tugas pertamanya. Tujuan latihan permulaan adalah untuk membuat
pekerja baru menjadi produktif secepat mungkin.
2.5 Latihan
Orientasi
Latihan
orientasi adalah proses memberi seorang pekerja baru gambaran tentang organisasi
itu. Mengandungi maklumat tentang sejarah organisasi, pengasas dan pengganti
mereka, kehadiran para pengarah eksekutif dan kawasan-kawasan utama mereka
di[pertanggungjawabkan dan carta organisasi. Orientasi biasanya sama untuk
semua pekerja baru.
2.6 Latihan
Semula
Latihan
semula adalah proses melatih semula pekerja dalam kemahiran yang dia perlu
belajar dalam latihan awal.
2.7 Latihan
Kenaikan Pangkat
Arahan
khas diberikan dalam latihan kenaikan pangkat bergantung kepada bidang tugas
yang bakal dipertanggungjawab ke atas perkerja tersebut.
2.8 Latihan
Berterusan
Latihan
berterusan melampaui latihan awal dalam memberikan pekerja maklumat yang wajar
dan perlu. Tujuannya adalah untuk memastikan kakitangan sentiasa maklum tentang
apa-apa perubahan dalam persekitaran kerja, melanjutkan latihan mereka untuk
memasukkan maklumat kerja yang lebih maju.
3.
MENUBUHKAN PROGRAM LATIHAN FORMAL
Pendekatan system membantu membuat
matlamat lebih jelas dan hasil yang boleh diukur. Ia berdasarkan penggunaan
analisis pekerjaan, objektif tingkah laku dan penilaian.
3.1 Penggunaan
analisis pekerjaan
Langkah
pertama dalam pendekatan system untuk latihan adalah untuk menentukan jenis
latihan diperlukan untuk kerja tertentu.
3.2 Penggunaan
objektif tingkahlaku
Kaedah
pendekatan system menentukan jenis tugas-tugas yang perlu dipelajari bagi
menentukan tingkah laku yang akan berlaku. Dalam sesi latihan, objektif tingkah
laku yang dimasukkan ke dalam amalan-amalan adalah seperti berikut :
a) Suatu pernyatan tentang tingkahlaku
yang dikehendaki.
b) Suatu penjelasan mengenai keadaan di
mana tingkah laku yang diingini dijangka berikut.
c) Standard kuantiti dan kualiti tingkah
laku 6yang diingini di mana jurulatih akan menerimanya sebagai bukti bahawa
pelajar telah memperoleh tingkah laku yang ditetapkan.
Untuk menentukan tingkah laku yang
diingini banyak kerja-kerja persediaan yang perlu dilakukan oleh penyelia,
kakitangan latihan atau lain-lain yang terlibat dalam sesebuah program latihan
seperti :
a) Huraian tugas yang disediakan untuk
setiap pekerjaan .
b) Objektif latihan kemudiannya
diperolehi daripada analisis dengan kemahiran, pengetahuan dan sikap yang
teliti.
Objektif latihan kemudiannya disusun
dan teknik-teknik pengajaran yang akan digunakan untuk mencapai
objektif-objektif tersebut ditentukan.
Program latihan ini kemudiannya
digunakan sebagai asas untuk pra ujian pasca ujian unit. Pra ujian adalah
bertulis, lisan atau prestasi diberikan sebelum apa-apa latihan berlaku dalam
perkara tertent dalam sesebuah organisasi.
Rajah 1 : Faktor-faktor yang Terlibat Dalam
Pembangunan Program Latihan
1. KEPERLUAN LATIHAN
§ Biasanya menggunakan jumlah kakitangan
pengurusan yang mencukupi dan kakitangan bukan pengurusan dengan kecekapan yang
diperlukan untuk menjalankan tugas yang diberikan yang membawa kepada
pencapaian objektif organisasi.
§
Prestasi kerja yang berkesan memerlukan
standard kecekapan pada pekerja yang terdiri daripada bidang bidang penting
seperti pengetahuan kemahiran dan sikap yang berkaitan dengan kerja
4.2
Penilaian keperluan latihan
·
Hampir semua buku dalam latihan mencadangkan
format penilaian keperluan latihan sebagai pra-syarat untuk latihan yang
diprogramkan.
4.3
Pendekatan untuk mengenalpasti keperluan latihan
·
Terdapat dua pendekatan untuk mengenal pasti
keperluan latihan yang tepat bagi setiap kakitangan yang berbeza terutamanya
kakitangan pengrusan-analisis peranan dan analisis kerja.
·
Peranan boleh ditakrifkan sebagai satu set
pelbagai tingkah laku yang diharapkan daripada orang yang menduduki kedudukan
kepimpinan dalam sebuah organisasi.
4.4
Latihan luaran
·
Apabila menggunakan latihan luaran, latihan
disampaikan oleh sebuah organisasi latihan luar yang berdaftar dan selalunya
dalam bentuk classroom based dipremis organisasi latihan
·
Latihan luaran merangkumi:
Ø
Program terbuka dimana satu atau lebih
daripada kakitangan menghadiri latihan yang telah diiklankan
Ø
Program tertutup dimana anda latihan komisen
akan dihantar khusus untuk kakitangan anda
4.5
Latihan dalaman
·
Latihan dalaman diadakan di premis organisasi
itu sendiri dan biasanya diberikan oleh kakitangan penyedia latihan.
·
Terdapat 3 pilihan umum yang diiktirafkan
untuk latihan dalaman
Ø
Latihan dalaman pilihan 1
ü
Ia melibatkan sebuah organisasi latihan
berdaftar menyampaikan kursus khas sesuai dengan keperluan latihan khusus
sebuah organisasi.
Ø
Latihan dalaman pilihan 2
ü
Ia melibatkan dan dikendalikan oleh kakitangan
dalam organisasi itu sendiri
Ø
Latihan dalaman piihan 3
ü
Ia melibatkan kakitangan organisasi
melaksanakan hamper keseluruhan latihan dan penilaian di organisasi tersebut
4.6 Pelan
latihan
o
Memahami tentang bekerja dalam satu organisasi
dan berbincang dengan kakitangan pengurusan dapat membantu jurulatih dalam
memahammi peluang, kelemahan dan ancaman dalam suatu organisasi.
4.7 Status
Latihan
o
Analisis organisasi membantu jurulatih
menganalisa pelbagai keperluan latihan dan memutuskan status latihan sama ada
mereka diganti, tidak mencukupi atau ia adalah sebahagian keperluan latihan.
4.8
Perbelanjaan latihan
o
Jumlah keperluan latihan organisasi membantu
dalam menentukan keutamaan keperluan latihan dan fasa fasa dimana ia sepatutnya
dipenuhi.
No comments:
Post a Comment