1. PENTAKSIRAN
ERGONOMIK
Memastikan
persekitaran pejabar dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja
adalah asas amalan ergonomik. Ia sebenarnya adalah Akta (OSHA) keperluan Akta Keselamatan
dan Kesiahatan Pekerjaan yang semua kerja adalah “risiko yang dinilai dan
penyelesaian ergonomic yang betul disediakan kepada individu.
Senarai Ergonomik – Tempat kerja keperluan
fizikal
·
Adakah ruang kerja yang mencukupi?
·
Adakah kedududkan peralaatan, kawalan dan bangku
kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan
dan kaki?
·
Adakah pekerja perlu berdiri untuk semua atau
kebanyakan masa alternative, mesti dia tetap duduk untuk semua masa?
·
Adakah peruntukan bagi pekerja untuk duduk yang
mencukupi berhubung dengan tugas?
·
Adakah ketinggian masa kerja memuaskan berhubung
dengan kedudukan dan jarak penglihatan, jika kedudukan tidak memuaskan adakah
ia disebabkan oleh pembinaan mesin, bangku kerja, kawalan, atau instrument mudah
alih?
·
Adakah permukaan bangku kerja yang memuaskan
berkenaan dengan kekerasan, kelancaran, warna dan cerun?
·
Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?
1. ORGANISASI
KERJA- SENARAI SEMAK
·
Apakah waktu sebenar kerja? Adakah terdapat
mana-mana adat dan amalan yang perlu penelitian rapat?
·
Apakah lebih masa purata? Adakah pendapatan
lebih masa dibina ke dalam kerja? Sekiranya ia diiktiraf?
2. BEBAN
ALAM- SENARAI SEMAK
·
Adakah mana-mana undang-undang yang membuat
keadaan tertekan? Adakah semua cadangan di bawah kesihatan dan keselamatan
dipatuhi?
·
Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran
dan pergerakan udara?
·
Adakah pekerja terdedah kepada perubahan
persekitaran yang pesat semasa atau anjakan tunggal dia?
3. SENARAI
SEMAK PENYELENGARAAN
Enjin Bot
v
Bersihkan / perubahan enjin penapis udara
v
Perubahan enjin dan transmisi minyak dan pelapis
v
Perubahan palam pencucuh enjin (gas)
v
Periksa tali pinggang enjin, menyesuaikan
ketegangan, menggantikan tali pinggang dipakai
v
Memeriksa enjin pendesak air penyejuk dan pam
v
Semak / menukar enjin dan badan zink
v
Semak galas pedang pendek aci kipas
v
Semak kipas bagi kerosakan
v
Semak acid an kemudi pemadat kotak / bungkusan
v
Semak hos air enjin dan pengapit
v
semak enjin petak blower (mungkin tidak di dalam
bot diesel)
v
semak talian bahan api, menutup –off injap dan
kelengkapan
v
ganti penyejuk enjin air tawar sejuk
v
perubahan sangkut / outdrive pelincir gear
v
perubahan bahan api penapis (s) 4.1 elektrik
v
ujian / cek radio
v
ujian / check gear elektronik
v
semak tahap
air bateri dan caj
v
Bersihkan dan memelihara terminal bateri
v
Menjadi bateri pasti akan dilindugi di dalam
kotak asid-bukti dengan penutup
v
Periksa semua lampu navigasi
v
Periksa semua lampu dek dalaman dan lain-lain
v
Ujian elektronik pam lambung kapal dan suis
terapung]
v
Ujian kerekaan sauh, tanduk dan pencari
Kawalan
v
Memeriksa gear stereng pelincir
v
Periksa paras cecair hidraulik dan tekanan
v
Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel
peralihan
v
Semak galas kemudi / kenderaan dan kelenjar
pembungkusan
5. PEMBELAJARAN
PENGALAMAN
Kami mengambil
maklumat melalui deria kita, tetapi kita akhirnya belajar dengan melakukan.
Pertama kita menonton dan mendengar kepada orang lain. Kemudian kita cuba
melakukan perkara-perkara di atas kita sendiri. Ini percikan kepentingan kita
dan menjana motivasi kita untuk diri dicover.
David Kolb (8)
menerangkan pembelajaran sebagai proses empat langkah. Beliau mengenal pasti
langkah-langkah yang (1) memerhati (2) pemikiran (fikiran), (3) perasaan
(emosi), dan (4) melakukan (otot). Beliau menarik terutamanya kepada
kerja-kerja Dewey (yang menekankan keprluan untuk belajar akan berasakan
pengalaman), Lewin (yang menekankan kepentingan orang-orang yang aktif dalam
pembelajaran), dan Jean Piaget (yang menyifatkan kecerdasan akibat interaksi
orang itu dan alam sekitar).
6. PERALATAN
KESEDARAN
Pengenalan alat-alat
yang rosak dan peralatan termasuk :
I.
Kerosakan
II.
Komponen yang rosak atau hilang termasuk
pengawal keselamatan
III.
Bunyi luar biasa / getaran / bau
IV.
Kerosakan kepada pekerjaan
Ø
Rosak dibawa kepada perhatian pemilik supaya ia
segera boleh dikeluarkan dari perkhidmatan.
Ø
Di mana alat yang sesuai, selamat atau rosak
pasti sebelum, semasa atau selepas digunkan ditanda untuk membaiki mengikut
prosedur operasi standard.
7. STANDARD
DAN PANDUAN MENGURUS
Kesedaran pelbagai
peralatan perlindungan peribadi (PPE) termasuk :
I.
Kasut
II.
Ketua perlindungan sarung tangan
III.
Pakaian perlindungan
IV.
Alat pernafasan
V.
Topeng muka
VI.
Perlindungan pendengaran
VII.
Perlindungan mata
Kesedaran tentang
kepentingan amalan kerja yang selamat termasuk :
I.
Berikut SOP dan spesifikasi pengilang sebelum, semasa
dan selepas digunakan.
II.
Pengurusan risiko
III.
Pengendalian manual yang betul
IV.
Pengendalian bahan-bahan merbahaya yang selamat,
cara penggunaan seta penyimpanan.
V.
Penggunaan PPE yang betul
VI.
Servis biasa dan penyelenggaraan peralatan dan
kelengkapan
VII.
Pemilihan alat yang sesuai untuk digunakan
VIII.
Bekerja dengan elektrik dengan cara yang selamat
IX.
Pengudaraan yang mencukupi
X.
Melampirkan pengawal keselamatan yang sesuai di
mana perlu
No comments:
Post a Comment