Wednesday, 28 October 2015

Employability Skills Modul 9 : Menyusun dan Mengekalkan Tempat Kerja Sendiri


1.      PENTAKSIRAN ERGONOMIK

      Memastikan persekitaran pejabar dan perabot saman asas keperluan keselesaan asas pekerja adalah asas amalan ergonomik. Ia sebenarnya adalah Akta (OSHA) keperluan Akta Keselamatan dan Kesiahatan Pekerjaan yang semua kerja adalah “risiko yang dinilai dan penyelesaian ergonomic yang betul disediakan kepada individu.

Senarai Ergonomik – Tempat kerja keperluan fizikal
·         Adakah ruang kerja yang mencukupi?
·         Adakah kedududkan peralaatan, kawalan dan bangku kerja membolehkan postur yang memuaskan dan kawalan yang betul dengan tangan dan kaki?
·         Adakah pekerja perlu berdiri untuk semua atau kebanyakan masa alternative, mesti dia tetap duduk untuk semua masa?
·         Adakah peruntukan bagi pekerja untuk duduk yang mencukupi berhubung dengan tugas?
·         Adakah ketinggian masa kerja memuaskan berhubung dengan kedudukan dan jarak penglihatan, jika kedudukan tidak memuaskan adakah ia disebabkan oleh pembinaan mesin, bangku kerja, kawalan, atau instrument mudah alih?
·         Adakah permukaan bangku kerja yang memuaskan berkenaan dengan kekerasan, kelancaran, warna dan cerun?
·         Sejauh mana kaki kawalan diperlukan?

1.       ORGANISASI KERJA- SENARAI SEMAK
·         Apakah waktu sebenar kerja? Adakah terdapat mana-mana adat dan amalan yang perlu penelitian rapat?
·         Apakah lebih masa purata? Adakah pendapatan lebih masa dibina ke dalam kerja? Sekiranya ia diiktiraf?

2.       BEBAN ALAM- SENARAI SEMAK
·         Adakah mana-mana undang-undang yang membuat keadaan tertekan? Adakah semua cadangan di bawah kesihatan dan keselamatan dipatuhi?
·         Adakah anda tahu suhu udara, kelembapan, sinaran dan pergerakan udara?
·         Adakah pekerja terdedah kepada perubahan persekitaran yang pesat semasa atau anjakan tunggal dia?

3.       SENARAI SEMAK PENYELENGARAAN
                  
                 Enjin Bot
v  Bersihkan / perubahan enjin penapis udara
v  Perubahan enjin dan transmisi minyak dan pelapis
v  Perubahan palam pencucuh enjin (gas)
v  Periksa tali pinggang enjin, menyesuaikan ketegangan, menggantikan tali pinggang dipakai
v  Memeriksa enjin pendesak air penyejuk dan pam
v  Semak / menukar enjin dan badan zink
v  Semak galas pedang pendek aci kipas
v  Semak kipas bagi kerosakan
v  Semak acid an kemudi pemadat kotak / bungkusan
v  Semak hos air enjin dan pengapit
v  semak enjin petak blower (mungkin tidak di dalam bot diesel)
v  semak talian bahan api, menutup –off injap dan kelengkapan
v  ganti penyejuk enjin air tawar sejuk
v  perubahan sangkut / outdrive pelincir gear
v  perubahan bahan api penapis (s) 4.1 elektrik
v  ujian / cek radio
v  ujian / check gear elektronik
v   semak tahap air bateri dan caj
v  Bersihkan dan memelihara terminal bateri
v  Menjadi bateri pasti akan dilindugi di dalam kotak asid-bukti dengan penutup
v  Periksa semua lampu navigasi
v  Periksa semua lampu dek dalaman dan lain-lain
v  Ujian elektronik pam lambung kapal dan suis terapung]
v  Ujian kerekaan sauh, tanduk dan pencari

Kawalan
v  Memeriksa gear stereng pelincir
v  Periksa paras cecair hidraulik dan tekanan
v  Semak dan pelincir throttle enjin dan kabel peralihan
v  Semak galas kemudi / kenderaan dan kelenjar pembungkusan

5.     PEMBELAJARAN PENGALAMAN

Kami mengambil maklumat melalui deria kita, tetapi kita akhirnya belajar dengan melakukan. Pertama kita menonton dan mendengar kepada orang lain. Kemudian kita cuba melakukan perkara-perkara di atas kita sendiri. Ini percikan kepentingan kita dan menjana motivasi kita untuk diri dicover.

David Kolb (8) menerangkan pembelajaran sebagai proses empat langkah. Beliau mengenal pasti langkah-langkah yang (1) memerhati (2) pemikiran (fikiran), (3) perasaan (emosi), dan (4) melakukan (otot). Beliau menarik terutamanya kepada kerja-kerja Dewey (yang menekankan keprluan untuk belajar akan berasakan pengalaman), Lewin (yang menekankan kepentingan orang-orang yang aktif dalam pembelajaran), dan Jean Piaget (yang menyifatkan kecerdasan akibat interaksi orang itu dan alam sekitar).

6.     PERALATAN KESEDARAN
Pengenalan alat-alat yang rosak dan peralatan termasuk :
                                I.            Kerosakan
                              II.            Komponen yang rosak atau hilang termasuk pengawal keselamatan
                            III.            Bunyi luar biasa / getaran / bau
                            IV.            Kerosakan kepada pekerjaan

    Peralatan yang rosak yang dikenal pasti
Ø  Rosak dibawa kepada perhatian pemilik supaya ia segera boleh dikeluarkan dari perkhidmatan.
Ø  Di mana alat yang sesuai, selamat atau rosak pasti sebelum, semasa atau selepas digunkan ditanda untuk membaiki mengikut prosedur operasi standard.

7.     STANDARD DAN PANDUAN MENGURUS

Kesedaran pelbagai peralatan perlindungan peribadi (PPE) termasuk :
                                I.            Kasut
                              II.            Ketua perlindungan sarung tangan
                            III.            Pakaian perlindungan
                            IV.            Alat pernafasan
                              V.            Topeng muka
                            VI.            Perlindungan pendengaran
                          VII.            Perlindungan mata

Kesedaran tentang kepentingan amalan kerja yang selamat termasuk :
                                I.            Berikut SOP dan spesifikasi pengilang sebelum, semasa dan selepas digunakan.
                              II.            Pengurusan risiko
                            III.            Pengendalian manual yang betul
                            IV.            Pengendalian bahan-bahan merbahaya yang selamat, cara penggunaan seta      penyimpanan.
                              V.            Penggunaan PPE yang betul
                            VI.            Servis biasa dan penyelenggaraan peralatan dan kelengkapan
                          VII.            Pemilihan alat yang sesuai untuk digunakan
                        VIII.            Bekerja dengan elektrik dengan cara yang selamat
                            IX.            Pengudaraan yang mencukupi
                              X.            Melampirkan pengawal keselamatan yang sesuai di mana perlu



No comments:

Post a Comment